BusinessTips

8 tips voor een goed visitekaartje

In het bedrijfsleven is het visitekaartje bijna onmisbaar. Het is immers de makkelijkste manier om een relatie een fysieke herinnering aan jou en je diensten te geven, en tevens een handige manier om je contactgegevens te overhandigen. Maar hoe zorg je voor een goed visitekaartje? Wij geven je 8 tips.

Hoofddoel niet vergeten

Een mooi en bijzonder ontwerp is leuk, maar verlies niet uit het oog dat een visitekaartje een functie heeft. En dat is het communiceren van gegevens. Deze mogen dus niet ontbreken en moeten vooral ook goed leesbaar zijn, anders is kans vrij groot dat jouw visitekaartje in de prullenbak beland. En dat is toch zonde.

Geen overdosis aan informatie

Het zijn maar kleine kaartjes, die visitekaartjes. Er is dus geen ruimte voor informatie die er niet per se op hoeft. Je bedrijfsnaam en eigen naam zijn onmisbaar, evenals je contactgegevens en functie. Alle verdere informatie is in principe ballast die er alleen maar voor zorgt dat er minder ruimte over blijft voor de informatie die echt belangrijk is.

Bijzondere papiersoort

Je hebt je aan een aantal conventies om je aan te houden, maar je wilt natuurlijk wel opvallen tussen alle andere visitekaartjes. Dat mag niet ten koste gaan van de (leesbaarheid van de) informatie op het kaartje. Een handige manier om op te vallen zonder daar tekort aan te doen, is niet het kiezen van een ander formaat, want dat is voor de ontvanger alleen maar irritant. Maar met een bijzondere papiersoort kun je wel op een handige manier opvallen. Dat is de extra investering wel waard.

Zzp’er? Niet functie maar wat je kunt betekenen

Ben je werknemer van een groter bedrijf, dan is het vermelden van je functie gangbaar. Ben je echter zzp’er, dan heb je wat te verkopen. Zet er dan niet iets neer als ‘eigenaar’, maar verwoord kort wat je voor de ander kunt betekenen.

Vermijd afkortingen, ook van je naam

Ga er niet van uit dat de ontvanger van je visitekaartje weet waar afkortingen voor staan. Schrijf zaken dus voluit, zodat de lezer meteen weet waar je het over hebt. Ga ook niet voor enkel voorletters bij het vermelden van je naam. Dat is niet handig wanneer iemand contact met je zoekt, en het creëert een afstand.

Gebruik een ontwerper

Een visitekaartje is bij uitstek een professionele uiting. Zorg dus ook dat je kaartje dat ook uitstraalt. Hoe handig je zelf ook bent, als je geen DTP’er of vormgever bent ontbeer je de kennis om op detailniveau voor het perfecte visitekaartje te zorgen. Je visitekaartje is dat in de letterlijke zin, maar is ook in de figuurlijke zin het uithangbord van je bedrijf. Communiceer dus professionaliteit met ern professioneel opgemaakt visitekaartje.

Bedrijfsnaam duidelijk leesbaar

Een mooi logo is een absolute meerwaarde voor je bedrijf, maar het moet wel duidelijk zijn hoe je bedrijf heet. Laat de ontvanger er niet naar zoeken, want dat wekt alleen maar irritatie op. En dat is een slechte start.

Vergeet de achterkant niet

Je visitekaartje heeft ook een achterkant. Het ziet er een beetje karig uit als je deze leeg laat. Het is een prima plek voor je bedrijfslogo of motto. Niet voor informatie, want die wordt dan eenvoudig over het hoofd gezien.

Laat meer zien

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close